Tuesday, February 23, 2010

Posted by Norhalizayana Sazali On 3:17 PM
Kali ni aku nak cerita sikit pengalaman dan pemikiran aku sendiri terhadap perbezaan cara hidup zaman aku kecik2 dulu dengan zaman sekarang. Masalah yang selalu timbul bila harga barang naik...duit belanja sekolah pun naik...anak2 dah tak nak bawa bekal pergi sekolah...kenapa???
hari ni nak cerita pasal duit belanja sekolah dulu dan sekarang.
Aku dibesarkan dalam keluarga yang serba sederhana, kami adik-bradik tak pernah minta macam2 yang akan menyusahkan mak abah, apa yg ada...kami terima je. Masa skolah rendah dorang cuma bagi duit belanja 50sen, zaman tu 50sen dah boleh dapat nasi lemak sebungkus dan air sirap secawan, so kami tak merungut pun. lagipun dulu mak rajin buat kuih untuk sarapan pagi...bawa gak bekal air milo atau nescafe...dah dapat jimat sikit. Masa dah sekolah menengah pun macam tu, duit belanja cuma RM1, kalau mak abah ade duit lebih...dapat la RM2 sorang...tu pun kami tak belanja habis...cover untuk duit belanja esok...mane la tau kalau nak beli apa2 nanti.
Berbeza dengan zaman sekarang...sekolah rendah duit belanja mesti nak RM2...skolah menengah paling tinggi aku pernah dengar RM10...seronok jadi budak zaman sekarang...bgus la kalau keluarga mampu...tapi kesannya nanti pada diri sendiri dan anak-anak...kalau tiba-tiba keluarga jadi susah macam mana??? wujud la kes curi, kes pecah rumah, kes anak memberontak dan macam-macam lagi la...masa tu baru la nak cakap anak memalukan keluarga la...menconteng arang ke muka la...masa tu baru nak menyesal dah tak berguna. lagi..ha lu fikir la sendiri...(sori Abg Bil...pinjam ayat u).
Pada pendapat aku la...bahaya bagi duit belanja banyak2 ni...bukan sebab kena ragut...tapi takut  bila ada duit lebih...dorang ada can la nak beli rokok...pastu melarat plak sampai beli dadah...Apa-apa pun terima kasih pada mak dengan abah aku sebab didik kami cara hidup sederhana...

1 Statement:

miss anne said...

btol2..zaman kite dulu lain..
skrg da lain..

Sponsor