Tuesday, August 31, 2010

Posted by Norhalizayana Sazali On 9:21 AM



Jika anda ingin kelihatan lebih muda, kulit kelihatan lebih cantik, tanpa melakukan pembedahan dan segala macam cara moden yang menyakitkan ialah dengan cara pengambilan makanan yang betul. Makanan yang dapat membantu melakukan segalanya dari segi kelajuan pengelupasan dan untuk melindungi kulit dari kerosakan UV yang menyebabkan bintik-bintik coklat/hitam dan kedutan. Di sini, di sini saya senaraikan 7 makanan seharian yang boleh membuatkan anda cantik.

1. Romaine Lettuce

Mengapa anda akan cantik: Enam helai daunnya mempunyai lebih dari 100% DV anda iaitu vitamin A, yang merevitalisasi kulit dengan meningkatkan sel. Mineral kalium dalam Romaine "memberikan dorongan menyegarkan kulit nutrisi dan oksigen.







2. Tomato

Mengapa anda akan cantik: Makanan merah membantu menjaga kulit dari kemerahan. Memberi perlindungan terhadap dedahan matahari dalam. Bahkan lebih baik, kulit akan menyimpan lebih bnyak kolagen yang menghalang kulit dari kendur. Alasan lain untuk memasukkan tomato ke dalam salad anda adalah kerana kadar kulit lebih tinggi antioksidan  yang dapat mengurangkan garis-garis halus dan kedutan.

Tomato juga dapat mengurangkan risiko penyakit jantung.



3. Strawberi

Mengapa anda akan cantik: Secawan mengandungi sehingga 130% dari DV vitamin C, antioksidan kuat yang meningkatkan pengeluaran serat kolagen dapat membantu menjadikan kulit lebih halus. Wanita  yang kurang mengambil strawberi lebih cenderung  kepada kulit menjadi kering dan berkedut. Kandungan asid ellagic dan antioksidan yang tinggi di dalam strawberi juga melindungi serat elastis yang menjaga kulit dari kendur.

Strawberi juga dapat menurunkan risiko kanser dengan menghalang perkembangan sel-sel kanser ganas, orang yang makan strawberi kebanyakkannya 3 kali lebih rendah untuk diserang penyakit ini.

4. Epal

Mengapa anda akan cantik: Memberikan perlindungan yang cukup besar daripada "pembakaran" sinar UVB yang mencetuskan kanser kulit. Makan dua biji atau lebih epal seminggu selama 1 tahun mengurangkan risiko kematian akibat penyakit jantung sebanyak 15% . Apa pun variasi yang anda pilih, pastikan anda makan bersama kulitnya, sumber dari hampir semua antioksidan.





5. Telur

Mengapa anda akan cantik: lutein dan zeaxanthin, dua antioksidan yang dijumpai dalam telur, lebih daripada empat kali ganda perlindungan terhadap kerosakan UV yang menyebabkan bintik coklat,/hitam dan kanser dalam sebuah kajian pada perempuan. Kulit juga lebih lembut, lebih kencang, dan lebih baik terhidrasi.

Makan hanya satu telur sehari meningkatkan kadar darah lutein dan zeaxanthin(tetapi tidak kolesterol).

6. Kacang Almond

Mengapa anda akan cantik: Makan segenggam almond setiap hari meningkatkan kadar vitamin E, salah satu antioksidan yang paling penting bagi kesihatan kulit, dan meningkatkan tahap kelembapan kulit.

Walaupun kekacang tinggi kalori, wanita yang  makan kekacang sekurang-kurangnya dua kali seminggu risiko berat badan meningkat rendah.




7. Kacang Walnut

Mengapa anda akan cantik: kekacang ini adalah gudang asid alpha-linolenic, sebuah omega-3 lemak yang merupakan komponen kunci dari lapisan pelincir yang membuat kulit lembap dan lentur. Sebuah 1/2-ounce porsi kenari/walnut memberikan 100% dari pengambilan harian yang disyorkan.

Makan walnut pada waktu makan malam boleh memberi  kebaikan pada kelopak mata kerana walnut mengandungi melatonin, suatu hormon yang mengatur tidur.

0 Statement:

Sponsor